Opinie: Vraag naar Belgisch vlees blijft, beleid moet mee

Opinie: Vraag naar Belgisch vlees blijft, beleid moet mee

Nieuws Opinie: Vraag naar Belgisch vlees blijft, beleid moet mee
Gepubliceerd op 06 april 2023

De Belgische consument laat duidelijk zijn voorkeur blijken ivm de consumptie van vlees. Uit onderzoek van GfK Belgium en marktonderzoeksbureau iVox in opdracht van VLAM blijkt dat meer dan de helft van de Belgen (56%) minstens 4 keer per week vlees of gevogelte te eten; nog eens 37% van de Belgische populatie eet 1 à 3 keer per week vlees. Slechts 3% geeft aan nooit vlees of gevogelte te eten en dit percentage blijft al een aantal jaar stabiel. Daarmee blijft de vleesconsumptie in België op peil van de vorige jaren en is er geen sprake van grote dalingen qua consumptie. Het is een duidelijk signaal van de consument, en net op een moment dat de bestaansreden van lokale veehouderij fors in vraag wordt gesteld.

Koopgedrag beïnvloed door inflatie

Uit de studie blijkt dat de consument zijn koopgedrag aanpast door de inflatie en vele crisissen die het gezinsbudget onder druk zetten. Het marktaandeel van hard discounters zoals Aldi en Lidl groeide voor vers vlees, en men ruilde vaker duurdere vleessoorten (zoals rund- en kalfsvlees) in voor goedkopere vleessoorten zoals varkensvlees en vleesmengelingen. Ook onze bedrijven staat het water aan de lippen. Uit een eerdere rondvraag in de vleessector bleek dat driekwart van de vleesbedrijven in de problemen dreigt te komen door de hoge kostendruk – kosten die zij niet kunnen doorrekenen aan de retail.

Vleesconsumptie in lijn met advies van de Hoge Gezondheidsraad

Laat ons duidelijk stellen dat niemand een overconsumptie van vlees aanmoedigt. Wanneer we naar de huidige consumptiecijfers voor vers vlees kijken zien we dat de consumptie van rood vlees voor de gemiddelde Belg in lijn ligt met en zelfs onder de adviezen van de Hoge Gezondheidsraad (gemiddeld 161 gram per week, de Hoge Gezondheidsraad schrijft maximaal 300 gram per week voor). Dat wil zeggen dat we nu moeten inzetten op gerichte communicatie naar zij die omwille van gezondheid moeten verminderen in plaats van iedereen met de vinger te wijzen.

6 op 10 Belgen eten vlees

Bijna zes op de tien Belgen (57%) let bij zijn aankoop van vers vlees op de herkomst. Vrijwel iedereen daarvan (94%) heeft een voorkeur voor inlands vlees. De consument laat zich horen via zijn koop- en consumptiegedrag. Lijkt het dan niet logisch om ervoor te zorgen dat die talrijke consumenten vlees kunnen kopen dat lokaal geproduceerd werd door een beleid te voeren dat de sector toekomstbestendig maakt?

MG C resized
Deze opinie werd aangedragen door Michael Gore, gedelegeerd bestuur bij de Federatie van het Belgische Vlees (FEBEV) naar aanleiding van de publicatie door GfK en iVox i.v.m. de consumptiegedrag in België